سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه حوادث: سارقان مسلح خودروهای حمل پول که در جریان سرقت‌های مخوف خود یکی از ماموران محافظ خودروی حمل پول بانک صادرات را به قتل رسانده بودند در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفتند.

شلیک مرگبار در خیابان زرافشان

دوم خرداد سال گذشته، 3جوان مسلح که نقشه سرقت از یک خودروی حمل پول را در سر داشتند بعد از یک ساعت تعقیب و مراقبت، زمانی که خودرو در مقابل بانک صادرات شعبه زرافشان، توقف کرد، با حمله‌ای ناگهانی، ماموران محافظ خودروی حمل پول را غافلگیر کردند.

مردان مسلح در حالی که با شلیک‌های پی‌درپی باعث وحشت عابران پیاده شده بودند به سرعت به سراغ خودروی حمل پول رفتند اما زمانی که قصد سرقت کیسه حاوی چک‌های مسافرتی و اسکناس‌ها را داشتند با ماموران محافظ خودرو که با شجاعت قصد جلوگیری از سرقت را داشتند، درگیر شدند.

آنها وقتی با مقاومت ماموران مواجه شدند، 2نفر از آنها را به گلوله بستند و با برداشتن 3 کیسه پول که حاوی 64 میلیون تومان وجه نقد و چک‌ مسافرتی بود سوار یک خودروی پژو پرشیای نقره‌ای شدند و پا به فرار گذاشتند.

بعد از فرار سارقان، 2 مامور محافظ بانک که یکی از آنها از ناحیه شکم و دیگری از ناحیه زانو هدف قرار گرفته بودند به بیمارستان منتقل شدند اما با بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های پزشکی، حسن قنبریان، ماموری که از ناحیه شکم هدف گلوله قرار گرفته بود، در اثر شدت خونریزی جان باخت.

دقایقی بعد از فرار سارقان، کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران در محل حاضر شدند و بررسی‌های میدانی برای یافتن سرنخی از سارقان را آغاز کردند. در این مرحله از تحقیقات، کارآگاهان با استفاده از فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته‌‌، به سرنخ قابل توجهی دست یافتند و توانستند چهره‌های تقریبی سارقان را بازسازی کنند.

با توجه به حساسیت ماجرا، تیمی از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی تهران رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار دادند و توانستند با انجام کارهای اطلاعاتی، مخفیگاه سارقان مسلح را در شمال غرب تهران شناسایی کنند.

ماموران با شناسایی محل اختفای اعضای این باند خشن با دستور قضایی آنجا را محاصره کرده و عملیات ضربتی برای دستگیری متهمان را آغاز کردند.

خانه‌ای پر از مهمات

در حالی که سلاح تمامی اعضای باند آماده شلیک بود، ماموران توانستند بدون شلیک حتی یک گلوله 3 سارق مسلح را دستگیر کنند؛ این در حالی بود که از مخفیگاه آنها 3 قبضه اسلحه کلاشینکف، 3 خشاب مسلح به 90 تیر، 2 قبضه کلت کمری، 2 نارنجک دستی، 200 گلوله و2 قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز به‌دست آمد.

سارقان خشن که تصور می‌کردند هیچ ردی ازخود بر جای نگذاشته اند، وقتی در دام کارآگاهان اداره یکم آگاهی قرارگرفتند، با اعتراف به سرقت خودروی حمل پول، پرده از راز 9 سرقت مسلحانه دیگر در تهران و کرج برداشتند.

در بازجویی اولیه از سارقان مسلح مشخص شد سرکرده باند فردی به نام محسن است که پس از آشنایی با 3 سارق سابقه‌دار به نام‌های صلاح الدین، حجت و صادق سرقت‌های مسلحانه خود را آغاز کرده‌اند. آنها در نخستین سرقت که در سال 85 صورت گرفت با گریم و تغییر چهره، قدم به برج سایه در شمال تهران گذاشتند و بعد از سرقت 150 میلیون تومانی متواری شدند.

سارقان سپس نقشه سرقت مسلحانه از 3 مطب پزشکی در خیابان‌های ستارخان، جنت آباد و ولیعصر را عملی کردند و در ادامه به سرقت از یک صرافی در کرج در سال 84، سرقت مسلحانه از یک شرکت لیزینگ خودرو و یک شرکت خدمات پستی در سال 85 درشهرستان کرج و همچنین سرقت مسلحانه از بانک سپه شعبه سلیمان خاطر تهران دست زدند.

با به دست آمدن این اطلاعات، در حالی که تلاش پلیس برای دستگیری چهارمین عضو این باند خشن با بن بست مواجه شده بود، تحقیقات درخصوص آخرین سرقت باند که منجر به قتل مامور حمل پول بانک صادرات شده بود تکمیل شد و این بخش از پرونده با صدور کیفرخواست به اتهام قتل عمد، برای محاکمه به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

در دادگاه

صبح دیروز، با شروع محاکمه اعضای این باند به اتهام قتل مامور حمل پول، ابتدا اولیای دم درخواست قصاص نفس برای عامل جنایت کردند و بعد از آن نماینده دادستان به بیان کیفرخواست پرداخت. 

سپس یکی از ماموران حمل پول که در آخرین سرقت این باند، هدف شلیک گلوله قرار گرفته و مجروح شده بود، به‌عنوان شاهد حادثه در جایگاه قرار گرفت و به تشریح جزئیات حادثه پرداخت.

این مرد میانسال به قضات دادگاه گفت: روز حادثه بعد از رفتن به 2 بانک و تحویل پول، به طرف بانک صادرات شعبه زرافشان حرکت کردیم. به محض رسیدن به محل، همکارم حسن- مقتول- به همراه تحویلدار بانک از خودرو حمل پول پیاده شدند  و به سمت عقب خودرو رفتند.

در همان لحظه وقتی قصد پیاده شدن از خودرو را داشتم ناگهان مرد جوانی را دیدم که به طرفم حرکت کرد و با نشانه گرفتن اسلحه به طرفم از من خواست حرکت نکنم.

همین که می‌خواستم اسلحه‌ام را به طرفش نشانه بگیرم او با شلیک یک گلوله به پایم مرا زخمی کرد. بعد از مجروح شدن صدای شلیک‌ها را می‌شنیدم اما نتوانستم به سمت عقب خودرو بروم و به همین خاطر نمی‌دانم چه کسی حسن را به قتل رساند.

انگشت اتهام قتل به سوی یک سارق

در ادامه جلسه دادگاه، سرکرده باند به نام محسن در جایگاه قرار گرفت و در حالی که به 10 فقره سرقت مسلحانه اعتراف کرده بود در باره جزئیات جنایت گفت: چند روزی بود که خودروی حمل پول را تعقیب می‌کردیم تا اینکه یک روز قبل از حادثه تصمیم گرفتیم نقشه سرقت را عملی کنیم اما به‌دلیل اینکه اعضای باند هماهنگی لازم را نداشتند، سرقت به روز بعد موکول شد.

صبح روز بعد، بار دیگر تعقیب خودروی حمل پول را شروع کردیم. خودروی حمل پول به 2 بانک رفته و در حال رفتن به بانک صادرات شعبه زرافشان بود. در همان موقع بود که تصمیم گرفتیم نقشه سرقت را مقابل بانک شعبه زرافشان عملی کنیم. بعد از رسیدن به محل من از خودرو پیاده شدم و 3همدستم داخل خودرو ماندند.

من دقیقا مقابل در بانک ایستادم تا بتوانم از شمال و جنوب خیابان را تحت کنترل خود قرار دهم. دقایقی بعد خودروی حمل پول به محل رسید و راننده از خودرو پیاده شد. وقتی مامور تحویل پول و محافظ در خودرو تنها ماندند، دستور شروع عملیات را دادم.

صلاح الدین و صادق به طرف ماموری رفتند که از خودرو پیاده شده بود و من هم با دیدن مامور دیگر که داخل ماشین بود، به طرف او رفتم. در همین هنگام صدای همدستانم را شنیدم که ماموران بانک و ماموران محافظ حمل پول را تهدید می‌کردند.

همان لحظه یکی از ماموران محافظ قصد خروج از خودرو را داشت که او را با اسلحه تهدید کردم. اما وقتی دیدم دستش را به طرف اسلحه‌اش برد، با شلیک یک گلوله به پایش، او را خلع سلاح کردم.

وی افزود: وقتی به سمت عقب خودرو رفتم یکی از ماموران به زمین افتاده بود و در همان لحظه متوجه اضطراب و نگرانی یکی از همدستانم به نام صلاح الدین شدم. اما به وی کمک کردم و بعد از برداشتن پول‌ها از محل گریختیم. چون در جریان اجرای این سرقت، اسلحه کلاشینکف در دست صلاح الدین بود و مامور بانک نیز با گلوله این اسلحه کشته شده بود، بنابراین احتمال می‌دهم وی عامل این جنایت است.

سردسته باند در پاسخ به اینکه چرا در سرقت‌های قبلی مرتکب جنایت نشده بودید به قاضی عزیز محمدی گفت: تصور ما این بود که ماموران بانک و ماموران محافظ حمل پول آموزش‌های لازم را برای مقابله ندیده‌اند و توانایی شلیک کردن درست به سوی سارق مسلح را ندارند؛

به همین خاطر در سرقت‌های قبلی بدون آنکه به کسی آسیب برسانیم، نقشه‌مان را عملی می‌کردیم اما در آخرین سرقت وقتی دیدیم آنها برعکس دیگران قصد شلیک به سوی ما را دارند به طرفشان شلیک کردیم.

او راننده سارقان خشن بود

در ادامه جلسه محاکمه، حجت که در جریان سرقت‌ها راننده خودروی سارقان بود نیز به دفاع از خود پرداخت اما مدعی شد که صحنه جنایت را ندیده و اسلحه‌ای که مامور بانک به وسیله آن به قتل رسیده بود در دست صلاح‌الدین بود.

سپس صلاح‌الدین که به 22 فقره سرقت مسلحانه متهم است در جایگاه قرار گرفت ولی با رد اتهام قتل عمدی مدعی شد: تنها من در صحنه حادثه شلیک نکردم.

وقتی به‌خودرو حمل پول رسیدیم و ماموران را تهدید کردیم، مقتول اسلحه‌اش را به طرفم گرفت، در همان لحظه یک تیر به دستش شلیک کردم و سرقت را ادامه دادم. وی افزود: من با اسلحه کلاش 3 تیر شلیک کردم و با اسلحه نیم کلاش نیز 11 تیر شلیک کردم اما همه را بی‌هدف شلیک می‌کردم و اصلا قصد کشتن کسی را نداشتم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما تنها کسی بوده‌ای که مقابل مقتول قرار گرفته بودی و می‌توانستی به او شلیک کنی گفت: من و یکی از همدستانم به نام صادق تهدید می‌کردیم و شلیک‌های بی‌هدف  داشتیم  اما نمی‌دانم که مقتول بر اثر شلیک‌های من کشته شده است یا صادق.

در پایان جلسه محاکمه در حالی که قضات با دلایل و شواهد موجود در پرونده و نظریه کارشناس اسلحه و پزشکی قانونی، صلاح الدین را عامل اصلی این قتل بر شمردند ختم جلسه را اعلام کردند و قرار است به‌زودی حکم متهمان از سوی 5 قاضی شعبه 71 دادگاه کیفری استان صادر شود.

کد خبر 78446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز